oujmandegar

تور های لحظه آخری ایرانگردی

هر آنچه باید درباره تور کیش بدانید

هرآنچه باید درباره تور مشهد بدانید؟

درباره تاریخ قشم

درباره استان اصفهان

درباره شیراز

کیش یک جزیره توچال 91.5 کیلومتر مربعی در بندر لنگه ، استان هرمزگان در ساحل جنوبی ایران در خلیج فارس است. این جزیره به دلیل موقعیت منطقه آزاد تجاری خود ، به عنوان یک بهشت مصرف کننده ، دارای مراکز متعدد ، مراکز خرید ، جاذبه های توریستی و هتل های تفریحی است.

بر اساس اسناد دوره قاجار، نام جزیره "قیس" بوده است. در اسناد دوران پهلوی نام کیش را نوشته‌اند. مفهوم نام جزیره کیش از نظر معنا "تیردان" یا " ترکش " میباشد. برگزیده شدن این نام به این دلیل است که وقتی بر بلندیهای اطراف جزیره کیش می ایستادند مانند تیری است که در ترکش باشد.با توجه به مطالب موجود در کتاب تاریخی،بر می آید که جزیره کیش از دوران هخامنشیان و سپس اشکانیان و ساسانیان، تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام، این جزیره به‌ دست خلفای اموی افتاده‌است. از دوران حکومت آل‌بویه کیش مجدداً به حکومت ایرانی بازگشت و بعدها در زمان سلجوقیان و اتابکان فارس و سپس ملوک هرمز وآل‌مظفر و تیموریان، این وضع ادامه یافت.

در دورۀ سلجوقیان، کیش به بزرگ‌ترین مرکز تجاری خلیج فارس تبدیل شد. مورخان زیادی راجع به کیش اظهار نظر کرده‌اند. ابن خرداد، ابن بطوطه و یاقوت حموی یا به کیش سفر کرده و یا در باب آن سخنوری کرده‌اند. سعدی در آثار خود از جزیرۀ کیش و سفر به آن در این دوران یاد می‌کند.

تور مشهد سفر به شهری در شمال شرقی ایران است که به عنوان محلی برای زیارت مذهبی شناخته می شود. این مرکز در حرم مطهر گسترده امام رضا (ع) ، با گنبدهای طلایی و مناره هایی که شب ها پر تاب هستند ، محور است. این مجموعه مدور همچنین شامل مقبره دانشمند لبنانی شیخ بهایی ، به علاوه مسجد گوهرشاد با نمای کاشی قرن 15 ، با یک گنبد فیروزه ای است. موزه های موجود در حرم شامل موزه فرش است که قطعات کمیاب بسیاری از آنها وجود دارد اوج ماندگار مجری تور مشهد را با خدماتی لوکس و هتل مجلل را در تور مشهد لحظه آخری به شما ارائه می دهند.

این جزیره از گذشته دور بخشی از خاک ایران بوده و زندگی در آن جریان داشته است، در این مدت قشم به نام های متفاوتی از جمله ابرکاوان، کاوان (بنی کاوان) و لافت شناخته می شد.

در دوران سلطنت داریوش با حفر کانال سوز که منجر به متصل شدن دریای مدیترانه به دریای سرخ، جزیره قشم نیز اعتبار بیشتری برای ایران پیدا کرد و به یک مرکز بزرگ کشتی سازی تبدیل شد.در زمان ساسانیان که اعراب به ایران حمله کردند، قشم توانست حدود یک قرن مقاومت کند، اما سرانجام به تصرف سپاهیان اسلام درآمد. پس از حمله مغول به ایران، این جزیره دوباره به دست بیگانگان افتاد و این وضعیت ادامه داشت تا آنکه جزیره قشم به دست اتابکان مجددا به خاک ایران بازگشت. پس از آن جزیره قشم توسط پرتغالی ها اشغال شد، اما شاه عباس صفوی توانست این جزیره را دوباره به خاک کشورمان بازگرداند.

تاریخ پر فراز و نشیب این جزیره در دوره های بعد نیز ادامه داشت تا سرانجام در دوره‌ی پهلوی قرارداد 1971 فی‌ما بین کشور ایران و امارات امضا گردید و در سال 1971 میلادی ماموران ایران در این جزیره مستقر شدند.

شهر اصفهان، در بین مردم سراسر دنیا با‌ عنوان نصف جهان شهرت دارد، اما باید بگوییم که این واژه تنها تا بخشی از زیبایی‌های شهر اصفهان را به تصویر می‌کشد. چرا‌ که اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ایران‌زمین و البته شاهکارهای بدیع معماری مقصدی جذاب برای گردشگران محسوب می‌شود. این شهر زیبا با جاذبه‌های تاریخی بسیار هر مسافری را عاشق خود می‌کند و هرساله گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران و جهان را به سمت خود می‌کشاند. ما در این بخش سعی داریم نکاتی مهم و کاربردی را برای معرفی اصفهان به شما ارائه کنیم، پس با اوج ماندگار همراه باشید.

شیراز، مرکز استان فارس، شهر عشق شب بیداری و ترانه و تاریخِ با شکوه ایران با تخت جمشید است. این شکرانه آفرینش در دِل استان فارس شهر شیراز قرار دارد و پر از سازه های باستانی است که به عطر بهار نارنج در فصل بهار بخصوص اردیبهشت آغشته شده‌اند. شیراز مهد شعر و پایتخت فرهنگی کشور است که حافظ در وصف آن گفته است . خوشا شیراز و وضع بی مثالش! قصد سفر به شهر شعر و ادب پارسی شهر زیبای شیراز را دارید؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی شیراز، این شهر توریستی و باستانی زیبا بپردازیم.

تاریخچه کیش

تنها منبع قابل اعتنا در این زمینه نوشته‌های نیارخوس دریاسالار یونانی است که در سال ۳۲۵ قبل از میلاد به فرمان اسکندر مامور شد سفری اکتشافی را در سواحل دریای عمان و خلیج فارس انجام دهد.نوشته‌های نیارخوس دلالت بیان می‌کند که وی جزیره کیش یا اراکتا را در قرن چهارم پیش ازمیلاد مورد بازدید قرار داده است.

آشنایی با غذا های کیش

حتی اگر جزء افراد مشکل پسند هم باشید، غیر ممکن است به جزیره کیش سفر کنید و از طعم غذا‌های سنتی این منطقه لذت نبرید! یکی از غذا‌هایی که می‌تواند نمایانگر جلوه بسیار متفاوتی از خوراکی‌های سنتی این منطقه باشد، قلیه ماهی است. برای تهیه این غذای خوش رنگ و لعاب می‌بایست از مواد اولیه‌ای چون فیله ماهی نرم، پیاز، سیر، تمر هندی، ادویه محلی و سبزیجاتی چون گشنیز و شنبلیله استفاده شود. می‌توان گفت هر چه بافت فیله ماهی نرم‌تر باشد، غذای شما خوش خوراک‌تر خواهد بود.

از دیگر غذا‌های بومی معروف و مشهور این جزیره، می‌توان به محمر اشاره نمود. اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که به غذا‌های شیرین و چشیدن طعم‌های خاص حس مطلوبی دارید، می‌توانید به عنوان یکی از وعده‌ها طعم این خوراک را امتحان نمایید. لازم به ذکر است محمر با استفاده از مواد اولیه‌ای چون سبزیجات معطر، برنج شیرین، انواع ادویه و ماهی‌های جنوبی تهیه می شود. برای چشیدن طعم یک مرگوگ یا مرقوق اصل باید به یکی از رستوران‌های محلی شهر کیش مراجعه کنید. هنگام طبخ این غذای خوش طعم از موادی چون سبزیجات، گوشت، بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل سبز و سیب زمینی استفاده می‌شود. نکته‌ای سبب خاص بودن طعم این غذا می‌شود که اضافه نمودن خمیر‌هایی دایره‌ای شکل از آرد سنگک داخل این خوراک خواهد بود.

اگر شما جزء آن قشر از طرفداران غذا هستید که چشیدن طعم‌های بریان یا دودی باب میل شماست، پیشنهاد می‌کنیم حتماً در میان یکی از وعده‌های غذایی خود، برنج بریانی را بگنجانید. برای تهیه این خوراک خوش عطر و طعم می‌بایست با استفاده از عطر و طعم موادی چون گوشت بریان، کشمش، سیب زمینی، زرشک، عدس و... استفاده نمایید. طعم‌سازی این غذا می‌بایست توسط فردی بومی و آشنا به دستور پخت انجام شود؛ چرا که طعم‌سازی آن و پیروی از اصول آشپزی می‌تواند تأثیر بسزایی در طعم و عطر آن ایفا کند.

سوغات جزیره کیش

از آنجا که شنیدن واژه سوغاتی می‌تواند تأثیر بسزایی در شادابی روحیه افراد به وجود آورد، این امکان برای شما وجود دارد تا با گشت‌و‌گذار در مراکز خرید و بازارچه‌های جزیره کیش، بهترین کالای موجود را انتخاب و خریداری نمایید. یکی از سوغاتی‌هایی که به دست مردمان بومی و زحمتکش این جزیره خلق می‌شود، کوزه‌های سفالی است. این کوزه‌ها دارای رنگ‌های مختلف و اشکال گوناگون بوده که با استفاده از نوعی گل مرغوب به نام گل مارون ساخته می شود.

از دیگر سوغاتی‌هایی که می‌تواند خاطرات بی‌شماری را برای شما یادآور باشد، می‌توان به تزئینات ظروف و ساخت زیورآلات با استفاده از صدف‌های دریایی اشاره نمود؛ چرا که سواحل این منطقه صدف‌هایی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد داشته و به شما این امکان را می‌دهد تا بخشی از این جزیره را برای همیشه همراه خود داشته باشید. لازم به ذکر است از دیگر صنایع دستی این جزیره همچون چادرشب، حصیربافی، شیریکی پیچ، گلابتون‌دوزی و... غافل نشوید.

تاریخچه مشهد

پیش از قتل علی بن موسی الرضا در ۲۰۳ ه‍. ق، و دفن او در کاخ حُمَید بن قَحطَبة در سناباد نوغان، خبری از مشهد نبود. حتی نام نوغان توس از سده‌های اولیهٔ اسلامی به بعد در متون راه یافته و پیش از آن تقریباً هیچ خبری از نوغان نیست، بلکه تنها از ولایت توس یا شهر توس اخباری در اساطیر و آثار حماسیِ بعد به چشم می‌خورَد. درنتیجه، تاریخچهٔ مشهد از ابتدا تا پیدایش اسلام در تاریخ توس، و در دو سدهٔ اسلامی در تاریخ نوغان مستتر است. اینکه توس هم یک شهر و هم یک منطقه است، همراه با این واقعیت که هر دو ناحیه، همواره به‌عنوان شهرهای اصلی منطقه در نظر گرفته می‌شوند، این باور نادرست را در میان جغرافی‌دانان متأخر عربی رواج داده که توس، پایتخت شهری دوبخشی شامل تابران و نوغان بوده‌است. این باور در مورد دوبخشی‌بودن شهر توس به‌طور عام در ادبیات اروپایی راه یافته‌است. سِر پِرسی سایکس و به‌دنبال وی، ئی. دیز صراحتاً این تصور را به‌چالش کشیدند. جغرافی‌دانان قدیم‌تر عرب به‌درستی تابران و نوغان را به‌عنوان دو شهر کاملاً مجزا، از یکدیگر متمایز کردند. ویرانه‌های تابران، توس و مشهد در حدود ۱۹ کیلومتری یکدیگر قرار دارند.

شرایط آب و هوایی مشهد

آب‌وهوای مشهد متغیر اما معتدل است و وزش بادها اکثرا از سمت جنوب شرقی به شمال‌ غربی‌ا‌ند. کمترین دما در زمستان ۱۵ درجه زیر صفر و بیشترین دما در تابستان به ۳۵ درجه بالای صفر نیز می‌رسد. مشهد در منطقه‌ای نسبتا خشک قرار دارد، به همین دلیل بیشتر اوقات روزهای گرم و شب‌های خنک و مطبوعی را در آنجا تجربه خواهید کرد.

آداب و رسوم و فرهنگ شهر مشهد

بیشتر مردم مشهد فارس هستند و بعد از آن‌ها، بیشترین درصد قومیت مربوط به ترک‌ها می‌شود. بعد از حمله شوروی سابق به افغانستان و پس از شکل‌گیری طالبان، جمعیت زیادی از افغان‌ها به مشهد مهاجرت کردند و به همین خاطر جمعیت مهاجران افغانستان در مشهد زیاد است.

اهالی مشهد به زبان فارسی و با گویش مشهدی صحبت می‌کنند؛ البته در بخش‌هایی از مشهد صحبت کردن به زبان کرمانجی هم رایج است. تا قبل از شهادت امام رضا اکثر مردم مشهد اهل تسنن بودند ولی در حال حاضر بیشتر مردم این شهر پیرو مذهب شیعه هستند.

مردم مشهد مراسم مذهبی (اعیاد یا عزاداری‌ها) را بسیار پرشور برگزار می‌کنند و در این مواقع تعداد مسافران در این شهر بیشتر می‌شود. اهالی مشهد به بارگاه امام رضا توجه ویژه‌ای دارند و هر بار که نگاهشان به گنبد بیفتد به امام هشتم سلام می‌کنند. وقتی با اهالی مشهد صحبت می‌کنید متوجه می‌شوید که بیشتر آن‌ها سعی می‌کنند رفت‌وآمد خود در شهر را به شکلی تنظیم کنند که از نزدیکی حرم رد شوند یا بتوانند آن را ببینند.

به‌جز آیین‌های خاص برگزاری مراسم مذهبی، اهالی مشهد فرهنگ و آداب‌ورسوم خاص دیگری هم دارند. برای مثال یکی از رسوم قدیمی و جالب مردم خراسان و نه‌فقط مشهد، مراسم دعای باران است. در این مراسم دختران عروسک‌هایی از پارچه و پنبه درست می‌کنند و آن‌ها رو به آسمان می‌گیرند و در محله‌های مختلف می‌چرخانند تا مردم روی سر عروسک‌ها آب بریزند. آن‌ها اعتقاد دارند با این کار بارش باران بیشتر می‌شود.

موقعیت اصفهان

اصفهان، با وسعت ۲۲۰ کیلومتر مربع به طور تقریبی در مرکز کشور قرار دارد و به‌عنوان چهاردهمین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه نیز شناخته شده است. اصفهان در ارتفاع ۱۵۷۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و از‌آن‌جایی‌که زاینده‌رود از وسط شهر، عبور کرده، اصفهان بر روی دشتی هموار واقع شده است.

این شهر که جز پنج شهر برتر گردشگری ایران به شمار می‌رود، در سال ۲۰۰۶ توانست عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به خود اختصاص دهد. نزدیکترین مرکز استان به این شهر، شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری است و مسافران می‌توانند با ماشین شخصی خود با ۲ ساعت و نیم رانندگی بین این دو شهر به مقصد برسند. مسافران از تهران نیز با ماشین شخصی می‌توانند با طی‌کردن مسافت ۴۳۵ کیلومتری و البته حداقل ۵ ساعت زمان خود را به شهر اصفهان برسانند.

درباره سرگذشت اصفهان

اصفهان، از زمان‌های قدیم، یکی از مهم‌ترین مراکز شهر‌نشینی در فلات ایران به‌شمار می‌آمد. بنابراین در طول تاریخ تحولات بسیاری در این شهر صورت گرفته و همین امر باعث شده در کتاب های تاریخی از این شهر با نام‌های مختلفی یاد شود. البته تاریخ‌شناسان معتقدند که این ناحیه پیش از اسلام، به ویژه در دوران ساسانیان، مرکز گردآمدن سپاهیان بوده و به‌همین دلیل آن را اسپهان می‌نامیدند که بعدها به‌صورت اصفهان درآمده‌ است.

این شهر در سه نوبت دوران آل بویه، دوره سلجوقیان و دوره صفویان، به پایتختی ایران برگزیده شد، اما اوج شکوفایی اصفهان به زمان صفویان بر‌می‌گردد. در این دوران شاه عباس، پایتخت صفویه را به این شهر منتقل نمود و بسیاری از ابنیه‌های تاریخی در این دوره ساخته شد. ناصر خسرو در گذر از اصفهان، از آن به‌عنوان نیکوترین، جامع‏ترین و آبادترین شهر ایران یاد کرده است.

برای اطلاع از تورهای آفری شماره خود را وارد نمایید
کد امنیتی
جهت مشاوره رایگان تلفنی کلیک کنید